Zoekmachine optimalisatie (SEO) lokaal steeds belangrijker

In mijn vorige blog over zoekmachine optimalisatie werd duidelijk waarom zoekmachine optimalisatie een belangrijke rol inneemt bij het genereren van bezoekers naar een website.
In de Google genaamd 'Venice' update is duidelijk geworden dat Google haar zoekmachine zo heeft ingesteld dat deze de locatie van de gebruiker aan de hand van het ip-adres achterhaald en daarop de zoekresultaten weergeeft. Hierdoor komt het voor dat iemand uit Groningen andere resultaten te zien krijgt dan iemand die in Enschede op dezelfde zoekterm zoekt. Google vindt namelijk dat de zoekmachine gebruiksvriendelijker moet worden, iemand uit Enschede zal niet snel naar Groningen afreizen om een bepaald product aan te schaffen.


De resultaten uit de regio moeten dus worden weergeven, Google zal websites waarop duidelijk aangegeven wordt waar zij gevestigd zijn belonen met een betere positie, het moge duidelijk zijn dat dit het geval is bij gebruikers die zoeken binnen deze regio.
Wanneer een website/webshop een doelgroep heeft uit de regio waarin deze gevestigd is, is dit de ideale uitkomst om tegen grootmachten te concurreren (mits deze niet in dezelfde regio gevestigd zijn).

Hoe Google laten weten wat de vestigingsplaats is?

Het is relatief eenvoudig om Google te laten weten waar je gevestigd bent. Een manier is om de contactpagina zodanig in te richten dat het adres duidelijk vermeld wordt. Een andere veelvoorkomende manier is om in de footer van iedere pagina het adres weer terug te laten keren.
Daarnaast is het raadzaam om je aan te melden bij Google Places, hierdoor krijg je een vermelding op Google Maps/Google Earth uit deze gegevens haalt Google ook je vestigingsplaats.
Waar Google ook gegevens vandaan kan halen is social media (zoals Twitter en Facebook) op deze kanalen kun je ook een vestigingsplaats achterlaten, echter is dit een methode die nog bevestigd moet worden.
Veel SEO guru's zeggen dat Google hier ook informatie vandaan haalt, echter is dit tot op heden nog niet officieel bevestigd door Google zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten