Een online strategie uitzetten

Iedere webwinkel eigenaar wil meer bezoekers naar zijn website genereren, hoe meer bezoekers des te meer personen zijn producten zien en hoe groter de kans is op een order.
Hetzelfde geldt voor mensen die een website hebben waarop enkel informatieve teksten gedeeld worden, zij willen het bericht met zoveel mogelijk personen delen. In deze blog wil ik jullie wegwijs proberen te maken in het uitstippelen van een online strategie die het bovenstaande mogelijke maakt.


Een online strategie is op te splitsen in een aantal onderdelen;
- Zoekwoordenanalyse
- Zoekmachine optimalisatie / Linkbuilding
- Doelgroepbenadering

Zoekwoordenanalyse
Een gedegen online strategie start vaak met een uitgebreide zoekwoordenanalyse.
Bij een zoekwoordenanalyse ga je brainstormen over het onderwerp daarvoor je een strategie ontwikkeld.
In het geval van een webwinkel zullen dit doorgaans de meest winstgevende artikelen zijn, althans daarmee zullen veel webwinkeliers mee starten om op deze manier al snel de investering terug te verdienen.

Hoe gaat een zoekwoordenanalyse in zijn werk?
Indien een website gebruik maakt van een webanalytics pakket (bijvoorbeeld Google Analytics) is het verstandig om deze ook te raadplegen, veelal geven deze pakketten een lijst weer met zoekwoorden waarmee de huidige bezoeker de website binnenkomt. Mocht de website ook zelf een zoekfunctie gebruiken kan je een database raadplegen waarin wederom een lijst met zoekwoorden gepresenteerd wordt.

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, is het tijd om het kaf van het koren te scheiden. Je wilt enkel de beste zoekwoorden gebruiken. Dit houdt in dat je zoekwoorden wilt hebben waarop relatief veel gezocht wordt, maar waarop weinig concurrenten aanwezig zijn. Deze zijn gemakkelijk te achterhalen via de Google Keyword tool, door deze tool te gebruiken heb je al een aardig overzicht in de te gebruiken zoekwoorden.
Echter kun je nog een stap verder gaan, je wilt weten hoeveel concurrenten de zoekwoorden in de titel en anchor teksten gebruiken. Om dat te achterhalen zul je de hele lijst moet zoekwoorden langs moeten gaan en de zoekwoorden allemaal apart moeten invoeren in Google.
Dat kan met het volgende commando in het Google zoekvenster  inanchor:"zoekwoord"  AND intitle:"zoekwoord". Door alle zoekwoorden tegenover elkaar weg te zetten houdt je een zoekwoordenlijst met enkel uitstekende zoekwoorden over.

Zoekmachine optimalisatie en linkbuilding
Om je website beter vindbaar te maken moet de zoekmachine robot kunnen inschatten waarover de pagina gaat. Verwerk de zoekwoorden die uit de hierboven beschreven methode zijn verkregen in de volgende website onderdelen.

- De titel
- De headertags (H1 t/m H6)
- Als titel bij afbeeldingen, video's en links
- Als omschrijving bij afbeeldingen, video's en links.
- Verwerk de zoekwoorden volgens een zoekwoorddichtheid van minimaal 2% - maximaal 3% op de webpagina. (ga hier zeker niet teveel boven zitten, want dan wordt het gezien als keyword spamming)
- Link pagina's met een vergelijkbaar onderwerp met elkaar.

Om meer onderdelen zoekmachine vriendelijk te maken kunt u op het blog "SEO optimalisatie voor lokale vindbaarheid" meer informatie vinden

Linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van links naar een bepaalde webpagina toe. Zorg er ten alle tijden voor dat de links op een eerlijke manier zijn verkregen (dus niet worden aangekocht). Ook de snelheid waarmee links worden aangebracht is een belangrijke factor. Heeft een website binnen een maand 1000 inkomende links, dan zal er bij Google een lampje gaan branden dat dit geen zuivere koffie is.
Hoe moet het dan wel? Benader websites waarop jou website aansluit en vraag aan de website eigenaar of deze een link wil plaatsen. Soms kun je ook via een forum links plaatsen (dit is niet altijd toegestaan), dan kan dit een mooie manier zijn om je website meer inkomende links te geven.
Daarnaast zijn er nog traditionele kanalen zoals startpagina en de dochterpagina's van startpagina, deze website zijn erg betrouwbaar in de ogen van zoekmachines maar het effect neemt wel af naarmate de tijd verstrijkt. Dit omdat deze pagina's steeds minder bezoekers trekt en doorgaans honderden links bevat.
Een derde manier om aan linkbuilding te werken is de inzet van social media (belangrijke kanalen zijn; Twitter, Youtube, Pinterest, Flickr en Facebook). Werk op een landingspagina een artikel uit die over een bepaald onderwerp gaat en zet social media in om deze pagina onder de aandacht te brengen. Doordat mensen het bericht op social media kunnen delen, bereiken deze al snel meer lezers waardoor een sneeuwbaleffect wordt ontwikkeld.

Doelgroepbenadering
Net zoals bij een winkel is het contact met de doelgroep erg belangrijk, wanneer je de doelgroep niet kent, kun je onmogelijk een gerichte reclamecampagne opzetten. Op het internet werkt dit eigenlijk precies hetzelfde, behoren kinderen tot je doelgroep? Dan is het raadzaam om tijdens schooltijd geen reclame te maken. Naast bijvoorbeeld Google Adwords kan ook social media een interessant kanaal zijn om je doelgroep te benaderen. Op welk social media platform is je doelgroep actief? Door dit uit te zoeken kun je gericht bezoekers naar je website trekken (zie het onderwerp linkbuilding hierboven).
Wil je altijd je doelgroep kunnen benaderen? Probeer dan eens gebruik te maken van een nieuwsbriefsysteem. Een geïnteresseerde (potentiële) klant is vaak bereidt om zijn e-mailadres, naam, geslacht en leeftijd achter te laten op de website. Naarmate je een flink aantal adressen hebt verkregen kun je besluiten om een nieuwsbrief te versturen. Omdat je de leeftijd en het geslacht weet kun je een gerichte nieuwsbrief sturen. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief met mannengadgets (naar alle mannen), een nieuwsbrief met verzorgingsproducten (naar vrouwen) en een nieuwsbrief met speelgoed naar kinderen.
Omdat je ook de naam van de klant in je bezit hebt kun je deze nieuwsbrief personaliseren. Je kunt bijvoorbeeld in de titel zeggen 'Hallo {naam van klant}, wij hebben deze aanbiedingen voor u'
Dit spreekt natuurlijk wel wat meer aan dan 'Hallo lezer, wij hebben deze aanbiedingen voor u'
Een gepersonaliseerde nieuwsbrief zal doorgaans een betere respons hebben dan een niet-gepersonaliseerde nieuwsbrief.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten