Linkbuilding de sleutel naar een betere Google positie

Wanneer je website zoekmachine vriendelijk is ingericht zal deze doorgaans al redelijk goed scoren binnen Google, dit is uiteraard afhankelijk van de concurrentie. Wanneer je concurrenten ook een SEO vriendelijke website hebben dan is het hoog positioneren van een website een stuk lastiger dan wanneer je concurrenten een website hebben die totaal niet zoekmachinevriendelijk is.
Een belangrijk SEO aspect is het aantal backlinks, dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.




Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het aanleggen van links tussen pagina's, dit kunnen zowel interne links als externe links zijn.
Interne links zijn links die 'binnen' de website blijven, voorbeeld; een link tussen de 'over ons' pagina die verwijst naar de 'contact'-pagina is een interne backlink. Interne backlinks zorgen ervoor dat zoekmachines (en gebruikers) eenvoudig van de ene pagina naar de andere pagina kan gaan. Daarbij is het belangrijk dat de pagina's over hetzelfde onderwerp gaan of nauw met elkaar verbonden zijn, anders gezegd er moet een logische follow up plaatsvinden.
Externe links zijn zoals de benaming al doet suggereren backlinks die naar andere websites verwijzen.
Hoe meer inkomende externe backlinks een website heeft des te beter een website doorgaans zal scoren binnen een zoekmachine. Een inkomende externe backlink is een verwijzing vanaf een andere website naar jouw website.    

Waarom is linkbuilding belangrijk?
Externe linkbuilding is belangrijk voor de positionering binnen een zoekmachine. Elke verwijzing naar je website geldt als een 'stem', hoe meer 'stemmen' je website verkrijgt des te beter je positie binnen een zoekmachine zal zijn. Hierbij is het van belang om links te verkrijgen van een hoge kwaliteit.
Wanneer een vertrouwde website met honderden dagelijks terugkerende bezoekers naar je linkt heeft deze een hogere waarde dan wanneer een kleine website die iedere dag 10 bezoekers telt naar je linkt.
Daarnaast is het belangrijk dat de website die de backlink heeft geplaatst over een relevant onderwerp gaat, de websites moeten elkaar aanvullen. Een gebruiker die zoekt naar auto gerelateerde producten zal niet doorverwezen willen worden naar een website die gaat over konijnen, een dergelijke link zal weinig waarde toevoegen.


Interne linkbuilding is belangrijk om onderliggende pagina's onder de aandacht te brengen, hoe meer interne backlinks je website bevat des te gemakkelijker de zoekmachine robot en de gebruiker door je website kunnen navigeren. Net zoals bij de externe linkbuilding dienen pagina's die naar elkaar verwijzen elkaar aan te vullen en over een vergelijkbaar onderwerp te gaan.

Hoe bepaald Google de linkwaarde?
Google bekijkt de historie van de website, hoe lang bestaat deze website al en hoe lang is de website al in bezit van de eigenaar? Wanneer een website al een lange tijd in bezit is van een bepaald persoon kan er vanuit gegaan worden dat deze persoon betrouwbare informatie verspreidt.
Daarnaast bekijkt Google het aantal links die de website bevat. Sommige SEO-experts hebben zelfs het vermoeden dat Google het aantal bezoekers van de website meeneemt tijdens het indexeren van een pagina.
Het is een feit dat website met doorgaans veel bezoekers hoog zijn gepositioneerd in Google, echter voldoen deze websites ook vaak aan de SEO-richtlijnen die Google stelt aan websites.

Hoe verkrijg je goede links?
Vaak wordt er gezegd dat je goed naar je concurrenten moet kijken, bij linkbuilding is niet anders.
Weet waar je sterke kanten liggen en voer een zoekwoorden onderzoek uit. Nu je een lijst met relevante en belangrijke zoekwoorden hebt is het tijd om je concurrenten te bekijken.
Maak een top 5 van je zoekwoorden en bekijk welke concurrenten tevoorschijn komen in de resultatenlijst van Google. Door deze stap te zetten weet je wie je concurrenten zijn op een specifiek zoekwoord.
Wat je nu nog moet doen is achterhalen van welke websites je concurrenten backlinks ontvangen.
Dit kun je doen met de tool van Linkdiagnosis, voer het webadres van je concurrent in en druk op start.
Nu zul je zien welke backlinks een concurrent heeft, noteer de belangrijkste backlinks over en probeer voor je eigen website ook deze backlinks te verkrijgen. Doorgaans is een mailtje naar de webmaster al voldoende.

Zelf zorgen voor externe backlinks
Wanneer je regelmatig in contact komt met je doelgroep via social media is het raadzaam om regelmatig een link mee te sturen. Ook social media kan de linkwaarde en daarmee de positie van je website verhogen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke dag tientallen berichten met een link naar je website gaat plaatsen, dit wordt al spam gezien en werkt negatief op je positionering binnen de zoekmachine.
Belangrijke social media platformen voor linkbuilding zijn Twitter, Facebook, Linkedin, Google+, Instagram,Pinterest en Youtube. Op deze pagina's kunt u vinden hoe u een doelgroep kunt benaderen via Twitter en Facebook.

Wat vooral niet doen
Bij zoekmachines zijn ze ook niet op het achterhoofd gevallen. Wanneer een startende website in één klap honderden inkomende links telt kan dit geen zuivere koffie zijn. In veel gevallen worden dergelijke websites gevoed met gekochte links. Ook een link vanaf websites die enkel uit links bestaat, zogeheten linkfarms is geen goede manier om meer inkomende links te verkrijgen.
Op diverse fora honderden berichten plaatsen met iedere keer dezelfde link, dit kan door de zoekmachine ook als spam gezien worden.

Succes!


3 opmerkingen:

  1. Goed artikel en waar ook. Helaas voor mij niks nieuws. Wat pas echt helpt is een concrete database met sites (per categorie) waarop je eenvoudig links kunt plaatsen Daar zou ik wellicht centjes voor over hebben.
    www.roulette.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Ik zie dat je meteen gebruik maakt van de tips.

      Verwijderen
  2. Dank voor je reactie, linkbuilding is belangrijk maar zorg ervoor dat je vooral links krijgt die toegevoegde waarde bieden aan je bezoekers. Hoe relevanter je website aansluit bij de zoekopdracht (of het onderwerp) waarna je bezoeker opzoek is, des te beter je uiteindelijk wordt gepositioneerd binnen Google. Een tip: Volg Matt Cutts (Chef anti-spam bij Google) op Twitter om up-to-date te blijven van de diverse algoritmen van Google.

    BeantwoordenVerwijderen