De kracht van longtail zoekwoorden

Zoekmachine optimalisatie van je website is natuurlijk belangrijk om je website goed binnen de zoekmachine te positioneren, echter maak je een website voor de gebruiker. Het is belangrijk om de content af te stemmen op de doelgroep die je voor ogen hebt. De website dient bij te dragen aan het beantwoorden van vragen van bezoekers. De longtail zoekopdrachten worden hierdoor steeds belangrijker, aangezien hier steeds gedetailleerde wordende informatie/zoekopdrachten uit voortvloeien. Hoe beter je website hier op aansluit, des te beter je de bezoeker kunt bedienen.

Neem als voorbeeld iemand die op zomervakantie wil;

Zoekopdracht 1 - ‘zomervakantie’
Het resultaat dat zal worden weergegeven is een overzicht met alle zomervakantieperioden van (basis)scholen, bouwvak vakantieperiode etc. in de verschillende regio’s in Nederland.

Zoekopdracht 2 – ‘zomervakantie naar de zon’
Het resultaat is een weergave van diverse reisbureaus die reizen aanbieden naar Italië, Griekenland, Spanje, Portugal en Turkije.

Vervolgens besluit de gebruiker om naar Italië op vakantie te gaan.

Zoekopdracht 3 – ‘zomervakantie Italië’
Het resultaat dat wordt weergeven zijn aanbieders die reizen aanbieden naar Italië. Echter wordt de zoektocht hier weer opnieuw breder getrokken. Want nu worden de verschillende gebieden in Italië aangeboden. Een vakantie naar Sicilië, Toscane of een stedentrip naar Rome.

De gebruiker besluit om te kiezen voor een vakantie naar Toscane.

Zoekopdracht 4 – ‘zomervakantie Italië Toscane’
De gebruiker ziet verschillende aanbiedingen over een vakantie naar Toscane, zoals een autovakantie, een bus vakantie of het vliegtuig. Daarnaast heeft hij nog de keuze uit een verblijf in een appartement, op een camping of in een hotel.

De gebruiker wil graag in een hotel overnachten, en gaat zoeken naar reviews. In zijn vorige zoekopdracht heeft hij een hotel gezien dat hem aansprak, Hotel La Lanterna. De gebruiker wil graag weten wat de ervaringen van andere gasten waren die reeds een vakantie hebben gevierd bij Hotel La Lanterna, dus hij gaat wederom via Google zoeken.

Zoekopdracht 5 – ‘Reviews Hotel La Lanterna in Toscane’
Nu ziet hij dat andere gasten dit hotel prima beviel, het personeel was vriendelijk en het eten smaakte altijd prima. De gebruiker is overtuigd en besluit te boeken bij Hotel La Lanterna. Echter wil de gebruiker niet teveel betalen voor zijn vakantie, dus zal hij nogmaals een zoekopdracht starten.

Zoekopdracht 6 – ‘Goedkoopste aanbieder Hotel La Lanterna Toscane’
De gebruiker ziet nu een overzicht met alle aanbieders die een reis naar Hotel La Lanterna in Toscane verzorgen. En er wordt vervolgens geboekt bij de goedkoopste aanbieder.

Bovenstaande case schetst dat de zoekopdracht steeds specifieker wordt naarmate het doel duidelijker is. Dit wordt ook wel een ‘longtail’ zoekopdracht genoemd. Echter is het mogelijk om op meerdere zoekopdrachten naar voren te komen in het zoekresultatenoverzicht van de zoekmachine.
Zorg ervoor dat bij ieder onderwerp de elementen ‘informatie’, ‘actie’, ‘aankopen’ of ‘ondernemen’ in verwerkt. Dit kan in één artikel/pagina worden verwerkt echter is het ook mogelijk om dit te verspreiden over meerdere artikelen/pagina’s.

-          Informatie; hierbij wordt er uitsluitend informatie over het onderwerp verschaft, om in de case van de zomervakantie te blijven. Op de website van het reisbureau wordt informatie gegeven over een zonvakantie in Italië en daarnaast wordt er geschreven in welke gebieden zij arrangementen aanbieden.

-          Actie; hierbij wordt er beschreven welke zaken je echt moet doen, wanneer je bijvoorbeeld een vakantie naar Toscane boekt. Verstrek de belangrijkste bezienswaardigheden, de leukste restaurants en bijvoorbeeld informatie over belangrijke personen die uit Toscane komen.

-          Aankopen; Beschrijf welke hotels je aan te bieden hebt en wat de voordelen/faciliteiten zijn van het betreffende hotel.

-          Ondernemen; om de gebruiker over te halen kan het interessant zijn om een hem een tijdelijk aanbod te doen. ‘boek binnen 1 week en ontvang 5% korting’. Hiervoor dient hij zijn gegevens achter te laten, waarmee je hem later ook kan contacteren.

Een bijkomend voordeel van de opzet die zojuist is toegelicht, dat je de gebruiker op verschillende gebruikersintenties aanspreekt. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om bij meerdere zoekopdrachten weergegeven te worden binnen het resultaten overzicht van de zoekmachine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten