Winterbanden zijn ze zinvol?

De herfst is weer aangebroken, het koude en barre weer komt er weer aan. Tijd voor winterbanden schreeuwt de media, maar zijn winterbanden eigenlijk wel zinvol?
Het antwoord op deze vraag wordt beantwoord in dit artikel.

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn banden die onder lage temperatuur betere rij-eigenschappen kent dan de 'normale' autoband, ofwel de zomerband. Een winterband heeft een andere samenstelling van rubber en een andere structuur (compound) ten opzichte van de zomerband. Zo hebben winterbanden kleine groeven die het water en sneeuw beter kunnen afvoeren, dit resulteert tot een beter contact met het wegdek. Dankzij deze groeven en de zachtere samenstelling van rubber zorgen winterbanden voor meer comfort en grip op een natte, koude (met sneeuw of ijs bedekte) ondergrond, waardoor de winterband in de winter veiliger is dan een zomerband.

Hoe kun je een winterband herkennen?

Een winterband heeft altijd een sneeuwvlokje op de wang (buitenkant van de band) staan. Tevens hebben winterbanden een ander soort profiel op het loopvlak van de band. Daarnaast zijn de groeven dieper en grover ten opzichte van een zomerband. De aanduiding M+S heeft dus niets met winterbanden te maken, dit stamt nog uit de tijd dat er banden waren met grote blokkenprofielen.
De aanduiding M+S staat voor Mud and Snow, echter staat deze aanduiding ook op all season banden, winterbanden en zomerbanden het is een aanduiding die de fabrikant van de band naar eigen inzicht mag gebruiken. Je hebt dus te maken met een winterband zodra er een aanduiding van een sneeuwvlokje op staat. Dit is een symbool dat bandenfabrikanten enkel mogen gebruiken wanneer de door hen ontwikkelde band door de remmentest (voor Europa) of de tractietest (voor Amerika) is gekomen. Het sneeuwvlok-symbool geeft aan dat de winterband voldoet aan de minimum eisen die gesteld worden aan winterbanden.

Winterband met sneeuwvlok aanduiding
Aan de sneeuwvlok kun je zien dat het een winterband is
Het M+S symbool mag de fabrikant naar eigen inzicht voeren

De voordelen van winterbanden

Door een meer elastische samenstelling van het rubber onderscheidt de winterband zich duidelijk van andere banden. Vooral bij temperaturen onder de 7 graden Celsius bieden winterbanden een beter stuur- en weggedrag dan andere banden. Daarnaast neemt de remweg op een gladde ondergrond aanzienlijk af, tot maximaal 50% ten opzichte van een andere soort band in dezelfde omstandigheden. Dit heeft de winterband vooral te danken aan het grove profiel met brede groeven en duizenden lamellen die het afvoeren van water en sneeuw vergemakkelijken. Hierdoor heb je als bestuurder niet alleen in de winter voordeel van de winterband, maar ook in de herfst wanneer er veel regen valt. Wel moet je altijd voorzichtig blijven rijden en de rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Een bijkomend voordeel is dat de zomerband niet slijt wanneer de winterband onder de auto is gemonteerd (dit geldt uiteraard ook omgekeerd).

Winterbanden en het buitenland

Dat het monteren van winterbanden eigenlijk alleen maar voordelen kent, is het sterk aan te raden om gedurende de herfst- en wintermaanden winterbanden te monteren. Echter is dit in Nederland (nog) niet wettelijk verplicht gesteld. Maar deze regels verschillend per land, zo is het in Duitsland bijvoorbeeld verplicht om de auto aan de weersomstandigheden aan te passen. Zo zul je in Duitsland met een temperatuur onder de 7 graden, natte weersomstandigheden en/of winterse weersomstandigheden verplicht winterbanden moeten voeren, evenals een milieusticker wanneer je een milieuzone binnen rijdt. Dat wil dus zeggen dat niet is toegestaan om in Duitsland rond te rijden met koude weersomstandigheden op zomerbanden. Doe je dit wel dan riskeer je een boete of nog erger indien je een aanrijding veroorzaakt, dan kan de verzekering zich terugtrekken. In Frankrijk kennen ze een vergelijkbare wet, echter bekeuren zij hier niet meteen. Wel wordt je strafrechtelijk vervolgt wanneer je betrokken raakt bij een ongeval en je voert de verkeerde banden. In Oostenrijk is het verplicht om winterbanden te voeren tijdens de winterperiode. Mocht je geen winterbanden voeren in Oostenrijk dan kun je aan de grens worden geweigerd van het wegennetwerk, mocht je bij een ongeval in Oostenrijk betrokken raken zonder winterbanden tijdens het winterseizoen dan ontkom je niet aan een hoge geldboete.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben van mening dat winterbanden heel erg goed zijn voor de veiligheid. Als je ziet wat er aan ongelukken had kunnen voorkomen door winterbanden, dan spreekt het voor zich dat het aanschaffen en dragen van winterbanden ook in Nederland verplicht moet worden gesteld. de kosten wegen zeker op tegen de baten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik met je eens Gorry, alleen gaan mensen vaak offensiever rijden wanneer zij winterbanden hebben. Normaal pas je de rijstijl aan naar de weersomstandigheden, enkel doen veel mensen met winterbanden dat juist niet. Die denken Joh, ik heb winterbanden dus mij kan niets overkomen. Ik kan wel zo rijden zoals gewoon. Echter is dat natuurlijk niet het geval.

      Verwijderen
  2. Het psychologische vlak speelt inderdaad een grote rol zoals Sander hierboven vermeld. Desalniettemin ben ik het eens met Gorry dat de kosten-batenanalyse positief uitvalt in de richting van het monteren van winterbanden. Ook door het psychologische vlak van de mens wordt het rijgedrag negatief beïnvloed. Als men geen winterbanden op de auto heeft terwijl het gaat sneeuwen zitten mensen vaak angstig achter het stuur. Ook deze situaties brengen gevaar met zich mee. Weliswaar niet zoveel als bij de situatie die Sander beschrijft, maar wel dusdanig dat ook hier rekening moet worden gehouden bij de analyse.

    BeantwoordenVerwijderen